tirsdag 10. mars 2009

Oppskrift på tøfler

Det er flere som ville ha oppskriften på tøflene. Jeg fant oppskriften på tøflene inne på garnstudio sine sider, men her er den:

Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 cm
Materialer: DROPS ESKIMO
150 gr i alle str f.nr 35, lime
50 gr i alle str f nr 37m, saphir mix

DROPS HEKLENÅL nr 6 – eller det nål-nr du må bruke for å få 12 fm på 10 cm i bredden.
DROPS PERLEMORKNAPP nr 540: 2 stk.


---------------------------------------------------------
HEKLEINFO: Snu arb med 1 lm.

FELLETIPS: Fell på slutten av raden ved å snu arb når det gjenstår 1 fm.

ØKETIPS: Det økes ved å hekle 2 fm i nest siste fm.
---------------------------------------------------------

foto: garnstudio.no
---------------------------------------------------------


TØFFEL: Det hekles frem og tilbake fra tåen mot hælen, tøffelen syes sammen midt oppå foten. Hekle 5 lm inkl 1 lm til å snu med på nål 6 med lime (la trådenden være ca 30 cm lang, denne brukes til å sy sammen tøffelen etterpå).
1.RAD: Hekle 2 fm i hver av de 4 siste lm = 8 fm – LES HEKLEINFO!
2.RAD: Hekle 2 fm i hver fm = 16 fm.
3.RAD: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* raden ut = 24 fm.
I minste str er økningen nå ferdig.
STR 38/40: 4.RAD: Hekle fm samtidig som det økes 3 fm jevnt fordelt = 27 fm.
STR 41/43: 4.RAD: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
ALLE STR: Hekle videre med 1 fm i hver fm til arb måler 8-9-10 cm.
Nå felles det 1 m på slutten av hver rad i hver side – LES FELLETIPS, gjenta fellingen totalt 2-3-3 ganger i hver side = 20-21-24 fm. Hekle 1 fm i hver fm til arb måler 15-18-20 cm. Nå økes det 1 fm på slutten av hver rad i hver side – LES ØKETIPS, gjenta økningen totalt 2 ganger i hver side = 24-25-28 fm. Når tøffelen måler totalt 22-24-27 cm legges den dobbelt og hekles sammen midt bak med en rad kjm gjennom begge lag. Klipp og fest tråden. Snurp sammen tøffelen i tuppen og sy sammen midt oppå foten - sy kant i kant frem til der fellingene starter.
Hekle 1 rad fm med saphir mix rundt hele åpningen på tøflen.


HEMPE: Hekle en hempe på tøflen med saphir mix slik: Hekle 1 fm øverst, midt på den ene siden, deretter hekles det en lm-snor på ca 18 cm, fest snoren med 1 kjm i den første fm som ble heklet.
Sy i 1 knapp på motsatt side og knepp hempen om denne.




13 kommentarer:

frk.B sa...

Jippi!!!
Nå skal jeg prøve meg i helgen:)
Tusen takk!

Anonym sa...

Så bra! Nå skal det hekles!

Aina sa...

Denne har jeg sett før og tenkt at jeg skal lage, men det har ikke blitt noe av....men nå tror jeg ikke jeg kan la være.....

Takk for inspirasjonen!

Ha en finfin dag!

-Aina wie-

mi-rachel sa...

jeg tenkte akkurat på at de bildene hadde vært fine som dørskilt.. :)

Hverdagen vår sa...

Så herlige tøfler, sånne må jeg prøve meg på og lage noen besøkstøfler som kan ligge i gangen, er til tider noe gulvkaldt her i heimen:)
Takk for oppskriften-

Ha en fortsatt fin uke

Klem

Miss.T sa...

Thank you !!!

Ida sa...

Så snill du er som legger ut oppskrift - den som bare kunne hekle ;-) De er jo bare sååå søte disse tøflene :)

Pakken ble sendt i dag - hadde den med meg til byen på mandag - men hadde jeg med adressen din da ? Neida.. hihi ! Ammetåke, vet du!

Men nå er den på vei - håper den faller i smak :)

klemmer

Drøm sa...

Super fine tøfler.. Men jeg får vel holde meg til å hekle bestemorruter til teppet mitt...En del i gjen kan man si...
ha en fin dag!
Klem julie

Linda sa...

Så fine tøfler!
Koselig gave du fikk av storesøsteren din!

Ha en fin dag videre!

Klem fra Linda

Crinoline sa...

Tusen takk,dette skal jeg prøve.

Bente sa...

Thank you!!! Har egentlig forbudt meg selv å starte flere prosjekter før i hvertfall et av prosjektene jeg holder på med er ferdig.... Men de tøflene var jo såååå skjønne!

Den gode feen sa...

Heihei, og tusen takk for kjekk kommentar :) Eg bur i området nær Mariero - Vannassen- Åsen ;) Kor bur du hen? Var du på bloggetreffet på Sandnes? Eg skulle egentleg, men så kræsja det med vinterferien :)

Ha ein flott torsdag!

Hege - BOLIGglede sa...

Oj! Fikk kjempelyst å prøve meg på de tøflene! Kanskje litt ambisiøst for en som akkurat har lært seg hekling, men..;)
Kjempefin og inspirerende blogg du har. Legger deg til min bloggliste med en gang, for her har jeg lyst å følge med..:)
Ha en fin dag!